Odwieszenie działalności gospodarczej krok po kroku – na co zwrócić uwagę?
Odwieszenie działalności gospodarczej to kluczowy moment dla przedsiębiorców planujących powrót do aktywności na rynku po okresie zawieszenia. Przemyślane podejście – od zgłoszeń w CEIDG po dopilnowanie kwestii ubezpieczeniowych i podatkowych – ma zasadnicze znaczenie dla płynnego wznowienia działalności. Poniżej przedstawiamy każdy etap tego procesu, zwracając uwagę na istotne aspekty oraz potencjalne wyzwania, które warto wziąć pod uwagę.
Formalności w CEIDG – pierwsze kroki do wznowienia działalności
Przedsiębiorcy mają możliwość zawieszenia działalności zarejestrowanej w CEIDG na czas nieokreślony lub na czas określony, ale nie krótszy niż 30 dni, co pozwala na elastyczne dostosowanie okresu zawieszenia do ich potrzeb. Jeśli działalność została zawieszona na czas określony, wtedy zostaje automatycznie wznowiona zgodnie z terminem wskazanym we wniosku, bez konieczności składania kolejnego wniosku. Aby wznowić działalność, która została zawieszona na czas nieokreślony, przedsiębiorca ma obowiązek złożenia wniosku CEIDG-1, w którym deklaruje termin planowanego wznowienia działalności. Wniosek ten można złożyć na kilka sposobów:
- Osobiście w: urzędach miast lub gminy, urzędach miast na prawach powiatu oraz urzędach dzielnicowych m.st. Warszawy
- Listownie: wypełniony wniosek CEIDG-1, należy wysłać listem poleconym na adres wybranego urzędu. W tej sytuacji podpis we wniosku musi być notarialnie poświadczony.
- Online: poprzez serwis biznes.gov.pl, logując się za pomocą e- dowodu lub profilu zaufanego.
Formalności w ZUS po odwieszeniu działalności
Po odwieszaniu działalności gospodarczej przedsiębiorca zobowiązany jest do ponownego opłacania składki na ubezpieczenia społeczne. Przedsiębiorca zostaje zarejestrowany jako płatnik składek automatycznie na podstawie zaktualizowanych informacji w CEIDG, w związku z tym nie ma konieczności składania dodatkowego wniosku.
Należy jednak pamiętać, że w sytuacji, kiedy po odwieszeniu działalności zostanie zmieniony kod ubezpieczeń w ZUS, na skutek np. nabycia prawa do emerytury, rozpoczęcia pracy na etacie lub zakończenia okresu ulgi „mały ZUS plus” konieczna jest jego aktualizacja w przeciągu 7 dni od dnia wznowienia działalności.
Przedsiębiorca, który korzysta z ulgi „Mały ZUS plus” i zawiesi działalność, powinien pamiętać, że zawieszenie działalności nie skraca 36- miesięcznego okresu korzystania z ulgi, zawieszenie wpłynie jednak na okres 60- miesięcznego limitu korzystania z tej ulgi.
Jeśli po odwieszeniu działalności przedsiębiorca zamierza ponownie zatrudnić pracowników, konieczne będzie zgłoszenie ich do ubezpieczeń w ZUS. Dotyczy to również członków rodziny i współpracowników, którzy przed zawieszeniem działalności byli zgłoszeni do ubezpieczeń.
Dokumenty związane z ponownym zgłoszeniem można złożyć w formie papierowej (jeśli dotyczy to 5 lub mniej osób) lub elektronicznie (jeśli liczba osób przekracza 5).
VAT po odwieszeniu działalności – najważniejsze obowiązki i formalności
Podatnik w trakcie trwania zawieszenia działalności zasadniczo nie ma obowiązku składania deklaracji VAT. Istnieją jednak wyjątki, w których przedsiębiorca zobowiązany jest do złożenia deklaracji, dotyczy to sytuacji, gdy:
- podatnik dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
- podatnik importuje usługi lub nabywa towary, w zakresie których jest podatnikiem;
- zawieszenie działalności nie obejmowało pełnego okresu rozliczeniowego;
- okres rozliczeniowy, za który podatnik ma obowiązek rozliczenia podatku z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz za które ma obowiązek skorygować́ podatek
Po odwieszeniu działalności przedsiębiorca ponownie podlega obowiązkom związanym z rozliczaniem podatku VAT. Zgodnie z art. 96 ust. 9a pkt 1 ustawy o VAT, przedsiębiorcy, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej na okres co najmniej 6 miesięcy, są z urzędu wykreślani z rejestru podatników VAT. Jednocześnie podatnik, który na tej podstawie został wykreślony z rejestru, zostanie ponownie zarejestrowany- bez konieczności ponownego składania zgłoszenia rejestracyjnego. Ponowna rejestracja nastąpi z dniem wznowienia wykonywania działalności gospodarczej, z zachowaniem statusu, jaki posiadał przed dniem zawieszenia działalności.
Działania, jakie może podejmować przedsiębiorca podczas zawieszenia działalności
Podczas zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorcy nadal mogą podejmować określone czynności, które są związane z przedsiębiorstwem. Przepisy określają konkretne czynności, które mogą podejmować w tym czasie. Zgodnie z art. 25 ustawy z dnia 6 marca 2018 r.- Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca w trakcie zawieszenia może:
- wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
- w tym rozwiązywania zawartych wcześniej umów;
- przyjmować należności oraz regulować zobowiązania powstałe przed datą zawieszenia
- działalności;
- zbywać własne środki trwałe i wyposażenie;
- osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed datą zawieszenia
- działalności;
- zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących
- działalność gospodarczą;
- powoływać albo odwoływać zarządcę sukcesyjnego
Jednocześnie przedsiębiorca ma prawo lub obowiązek uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed datą zawieszenia.
Kwestie podatkowe i prawne związane z odwieszeniem działalności gospodarczej mogą być skomplikowane. Zmieniające się regulacje mogą stanowić duże wyzwanie dla przedsiębiorców, dlatego warto rozważyć skorzystanie z pomocy profesjonalnych pełnomocników.
Jako Kancelaria prawno-podatkowa Warszawa pozostajemy do Państwa dyspozycji.
Zapraszamy do kontaktu!
Pytania i odpowiedzi
Jakie dokumenty są potrzebne do wznowienia działalności gospodarczej?
Aby wznowić działalność gospodarczą, należy złożyć do urzędu wniosek CEIDG-1. Wniosek można złożyć na 3 sposoby: osobiście, online oraz listownie. Jeśli działalność prowadzona jest w formie spółki cywilnej, przed złożeniem wniosku należy najpierw zgłosić to w:
- Urzędzie statystycznym: w terminie 7 dni od wznowienia działalności należy złożyć formularz RG-OP, jednocześnie aktualizując dane spółki
- Urzędzie skarbowym: należy złożyć formularz NIP-2 w celu aktualizacji danych spółki
Jakie są koszty odwieszania działalności?
Samo złożenie wniosku o wznowienie działalności jest bezpłatne.
Czy konieczne jest ponowne zarejestrowanie firmy po odwieszeniu działalności?
Nie ma potrzeby ponownego rejestrowania firmy po odwieszeniu działalności.
Jak długo trwa proces odwieszania działalności gospodarczej?
Proces odwieszania działalności gospodarczej następuje już z chwilą zamieszczenia danych w CEIDG. Działalność może być odwieszona tego samego dnia lub następnego dnia roboczego.