Ulga na sponsoring (CSR)
Ulga na sponsoring ma na celu promowanie społecznej odpowiedzialności biznesu, zachęcając przedsiębiorców do dobrowolnego uwzględniania w swoich działaniach interesu społecznego. Na jej podstawie podatnicy wspierający działalność sportową, kulturalną i naukową mogą odliczyć 150% kosztów poniesionych na wskazane cele jednocześnie budując pozytywny wizerunek swojej firmy co ma w przyszłości przyczynić się do powiększenia ich przychodów.
Co to jest ulga na sponsoring?
Zgodnie z art. 26 ha ustawy o PIT oraz art. 18 ee ustawy o CIT ulga na sponsoring umożliwia dodatkowe odliczenie od podstawy opodatkowania kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową, kulturalną oraz wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę. Oznacza to, że sponsor będzie uprawniony odliczyć od podstawy opodatkowania łączną kwotę 150% poniesionych wydatków – dotychczasowe 100% odliczenia jako koszt uzyskania przychodu oraz 50% w ramach samej ulgi.
Z omawianej ulgi może skorzystać każdy podatnik PIT prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą, z której dochód opodatkowany jest na ogólnych zasadach według skali podatkowej lub podatkiem liniowym, a także każdy podatnik CIT uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych.
Kwota odliczenia nie może przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej lub odpowiednio z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Przykład:
Podatnik prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą przeznaczył 40 tys. zł na zakup sprzętu sportowego i pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla lokalnego klubu piłkarskiego w zamian za usługi reklamowe, co wynika z umowy sporządzonej na piśmie. W konsekwencji przedsiębiorca kwotę 40 tys. zł rozlicza w kosztach uzyskania przychodów, natomiast 20 tys. zł odlicza dodatkowo od podstawy opodatkowania w ramach ulgi sponsoringowej. Przy założeniu, że przedsiębiorca opłaca podatek liniowy według 19% stawki i wykazuje dochód z działalności w kwocie 120 tys. to bez ulgi zapłaci podatek w kwocie 22,8 tys. zł, natomiast z ulgą zapłaci podatek w kwocie 19 tys. zł. W przedstawionym stanie faktycznym korzyść uzyskana przez przedsiębiorcę wynosi 3800 zł.
Ulga na sponsoring – jakie koszty można odliczyć?
Ustawodawca przedstawił enumeratywne wyliczenie kosztów uzyskania przychodów, które można rozliczyć w ramach ulgi.
Pierwszą kategorią, którą należy wyodrębnić są koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową, do których zalicza się koszty poniesione na finansowanie:
- klubu sportowego, który działa na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego i nie jest nastawiony na osiągnięcia zysku, w zakresie wydatków na:
- realizację programów szkolenia sportowego,
- zakup sprzętu sportowego,
- pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,
- pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,
- sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej;
- stypendium sportowego tj. finansowane przez podatnika jednostronne, bezzwrotne świadczenie pieniężne, które jest przyznawane przez jednostki samorządu terytorialnego, ministra właściwego do spraw kultury fizycznej, organizacje pożytku publicznego lub kluby sportowe, za osiągnięcie określonego wyniku sportowego lub umożliwiające przygotowanie się do imprezy sportowej;
- imprezy sportowej mającej na celu współzawodnictwo sportowe lub popularyzowanie kultury fizycznej, organizowanej na:
- stadionie lub w innym obiekcie niebędącym budynkiem, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, wynosi nie więcej niż 1000, a w przypadku hali sportowej lub innego budynku umożliwiającego przeprowadzenie imprezy – nie więcej niż 300,
- terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy sportowej, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób wynosi nie więcej niż 1000.
Drugą kategorią są koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność kulturalną, do których zalicza się koszty poniesione na finansowanie:
- instytucji kultury wpisanych do rejestru prowadzonego na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej;
- działalności kulturalnej realizowanej przez uczelnie artystyczne i publiczne szkoły artystyczne.
Ostatnią kategorią są natomiast koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę, za które uznaje się koszty poniesione na:
- stypendia za wyniki w nauce lub w sporcie lub stypendium naukowe przyznawane doktorantowi;
- stypendia w odniesieniu do doktorantów, którzy rozpoczęli studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020;
- finansowanie zatrudnionemu przez podatnika pracownikowi opłat za kształcenie na studiach podyplomowych, kształcenie specjalistyczne lub kształcenie w innych formach, określonych w umowie zawartej pomiędzy podmiotem prowadzącym kształcenie a osobą podejmującą kształcenie;
- finansowanie wynagrodzeń, wraz z pochodnymi, studentów odbywających u podatnika staże i praktyki przewidziane programem studiów, pod warunkiem, że są ponoszone na podstawie umowy zawartej przez podatnika z uczelnią;
- sfinansowanie studiów dualnych na konkretnym kierunku studiów, w tym koszty praktyk, pod warunkiem, że są ponoszone na podstawie umowy zawartej przez podatnika z uczelnią;
- wynagrodzenie wypłacane w okresie 6 miesięcy od dnia zatrudnienia przez podatnika organizującego praktyki zawodowe dla studentów danej uczelni pracownikowi będącemu absolwentem studiów w tej uczelni zatrudnionemu za pośrednictwem akademickiego biura karier prowadzonego przez tę uczelnię – pod warunkiem, że są ponoszone na podstawie umowy zawartej przez podatnika z uczelnią.
Przedstawiony katalog jest zamknięty i kompletny a zatem należy interpretować go ściśle. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 29 maja 2024 r. sygn. 0112-KDIL2-2.4011.221.2021.2.KP Dyrektor KIS wskazał, że stowarzyszenie zrzeszające kluby sportowe, działające na podstawie przepisów Prawo o stowarzyszeniach nie spełnia definicji klubu sportowego, o którym mowa w ww. regulacji. Z kolei w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 8 grudnia 2022 r. sygn. 0114-KDIP2-2.4010.49.2022.5.RK stwierdza się, że indywidualna umowa sponsoringowa zawierana ze sportowcem nie jest wskazana wśród celów art. 18ee ust. 2 pkt 1-3 ustawy o CIT a zatem nie podlega uldze.
Warto wskazać, że sam fakt, że klub sportowy jest prowadzony w formie spółki kapitałowej nie wyklucza możliwości skorzystania z ulgi sponsoringowej przez podatnika. Warunkiem jest jednak, aby spółka miała charakter non profit, czyli działała bez celu zarobkowego. Musi to wynikać z aktu założycielskiego, który powinien wskazywać cel inny niż zarobkowy oraz zawierać zakaz dzielenia zysku pomiędzy wspólników, członków zarządu, pracowników, radę nadzorczą czy komisję rewizyjną. Ponadto, powinien on określać obowiązek przeznaczania wypracowanego zysku na określony cel społeczny (interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia 21 sierpnia 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.286.2023.2.ANK).
Ekwiwalentne świadczenie wzajemne o charakterze reklamowym
Sponsoring polega na wsparciu finansowym danego klubu sportowego czy instytucji kultury w zamian za reklamowanie działalności sponsora. Taka forma promocji ma na celu skojarzenie pozytywnego obrazu sponsorowanego ze sponsorem, którego logo lub produkty towarzyszą działaniom sponsorowanego. Podmiot sponsorowany może zobowiązać się m.in. do umieszczania logo sponsora na odzieży sportowej swoich zawodników, stałej ekspozycji banerów reklamowych, emisji spotów radiowych w trakcie imprez sportowych lub wydarzeń kulturalnych, promowania sponsora podczas akcji charytatywnych z udziałem zawodników klubu, umieszczenia logo na plakatach, zaproszeniach, karnetach i biletach, a także na gablocie muzealnej, w której będą wystawiane sfinansowane przez sponsora eksponaty. Należy stwierdzić, że w istocie sponsoring stanowi odpłatne nabycie usług reklamowych. Jego koszty stanowią więc w całości koszty uzyskania przychodów sponsora.
Jeśli natomiast, zgodnie z zawartą umową, sponsor nie otrzymuje żadnego świadczenia wzajemnego wsparcie udzielane sponsorowanemu przybiera postać darowizny, której mając na względzie brzmienie art. 23 ust. 1 pkt 11 ustawy o PIT oraz art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT nie można będzie zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Niezmiernie istotnym jest więc aby precyzyjnie ukształtować w umowie wzajemne świadczenia stron a także, w miarę możliwości, wartość tych świadczeń. Możliwa jest bowiem sytuacja, kiedy to umowa co prawda przewiduje wzajemne świadczenia stron, jednak nie są one ekwiwalentne. W tej sytuacji wysokość kosztów uzyskania przychodów nie może przekroczyć wartości świadczonych usług reklamowych, a zatem nadwyżka wydatków będzie traktowana jak darowizna (interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia 29 maja 2024 r. sygn. 0112-KDIL2-2.4011.221.2021.2.KP). Brak wyraźnych postanowień odnośnie przeznaczenia środków wypłacanych sponsorowanemu może również prowadzić do całkowitego podważenia umowy przez organy podatkowe, jako że nie ma pewności na co zostaną przeznaczone środki przekazane przez sponsora.
Jakie warunki należy spełnić by skorzystać z ulgi na sponsoring?
Ulga sponsoringowa może mieć zastosowanie, jeśli łącznie zostaną spełnione następujące warunki:
- Finansowanie dotyczy wskazanych ustawowo podmiotów i celów;
- Występuje ekwiwalentne świadczenie wzajemne;
- Poniesione wydatki są kosztem uzyskania przychodów;
- Koszty nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy obliczenia podatku.
Z racji, że dwa pierwsze warunki zostały omówione powyżej należy zwrócić uwagę ku kolejnemu warunkowi. Wydatki są kosztem uzyskania przychodu, jeśli:
- zostały pokryte z zasobów majątkowych podatnika – nie zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik,
- pozostają w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- poniesione zostały w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub mogą mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- zostały właściwie udokumentowane,
- nie mogą znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Z powyższego wynika, że wydatki należy oceniać pod kątem ich celowości i adekwatności. Ponadto, w jednej z najnowszych interpretacji indywidualnych Dyrektor KIS wskazał, że odliczenie kosztów jest możliwe, o ile w istocie ponoszenie tych wydatków wpływa na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego lub zwiększa dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub, tym samym ustanawiając pozaustawowy warunek ograniczający dostęp do ulgi (interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia 19 stycznia 2024 r. sygn. 0111-KDIB2-1.4010.511.2023.1.AS).
Mając na względzie powyższe ważne jest również, aby podatnik odpowiednio udokumentował poniesione koszty. Wydatki na sponsoring mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów wyłącznie, jeśli są potwierdzone fakturą (rachunkiem) za usługi reklamowe wystawioną przez sponsorowanego (interpretacja indywidualna z dnia 21 lipca 2022 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.207.2022.2.MAP).
Jak rozliczyć ulgę na sponsoring?
Podatnik pragnący skorzystać z odliczenia w ramach ulgi na sponsoring powinien złożyć informację PIT-CSR lub CIT-CSR, zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu wraz z zeznaniem za rok podatkowy, w którym dokonuje tego odliczenia. Koszty w ramach ulgi sponsoringowej można odliczyć wyłącznie w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty. Oznacza to, że nie ma możliwości rozliczenia ich w kolejnych latach, a więc zaniechanie odliczenia, choćby ze względu na zbyt niski dochód skutkuje permanentną utratą prawa do skorzystania z ulgi.
Podsumowanie
Ulga dla wspierających sport, kulturę i edukację niesie ze sobą nie tylko korzyści finansowe, ale również wizerunkowe. Działanie spójne z wartościami CSR faktycznie nie ogranicza się więc do obniżenia podstawy opodatkowania sponsora. Jednocześnie buduje ono jego pozytywny odbiór w społeczeństwie i ugruntowuje jego wiarygodność. Wizerunek ten ma z kolei przełożyć się na wyniki finansowe podatnika w przyszłości.
Przed podjęciem pierwszego kroku i zastosowaniem ulgi najlepiej jednak skonsultować się z doświadczonym doradcą podatkowym, który zadba o to, by dokonać odliczeń w prawidłowy sposób.