Mandat za niewydanie paragonu – komentarz dla programu INTERWENCJA w telewizji POLSAT
W programie INTERWENCJA w telewizji POLSAT wyemitowanym w dniu 6 września 2023 r. Łukasz Walasik przedstawił swój komentarz do sprawy, w której organ podatkowy ukarał mandatem sprzedawczynię lodów za niewydanie paragonu klientowi.
Z nagrania monitoringu w punkcie gastronomicznym wynika, że sprzedawczyni wydrukowała klientowi paragon i położyła go na ladzie. Dla skarbówki nie było to jednak wystarczające. Sprzedawczyni otrzymała mandat na kwotę aż 3.000 zł, który przyjęła.
Łukasz Walasik, ekspert w zakresie doradztwa podatkowego, wyjaśnił, że przepisy prawa nie definiują co to dokładnie znaczy „wydać”. W jego ocenie ekspedientka zachowała się prawidłowo i wydała paragon. Potwierdza to orzecznictwo sądów administracyjnych. Przykładowo Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 29 sierpnia 2019 r., I FSK 734/17, LEX nr 2724673 stwierdził, że wystarczające jest w tym zakresie samo zaoferowanie kupującemu odbioru wydrukowanego dokumentu fiskalnego. Skoro kupujący nie ma obowiązku odebrać paragonu, to sprzedający nie ma możliwości wymóc na nim odebrania go.
Dodatkowo w przedmiotowej sprawie pracodawca i jednocześnie właściciel lodziarni złożył odwołanie, jednak nie zostało ono uwzględnione.
W tym zakresie Łukasz Walasik wskazał, że odwołanie (a dokładnie wniosek o uchylenie) powinien złożyć sprawca, czyli sprzedawczyni w terminie 7 dni, a nie pracodawca. Co do zasady bowiem mandat przyjęty to mandat prawomocny. Gdyby sprzedawczyni nie przyjęła mandatu, sprawa zostałaby rozpoznana na zasadach ogólnych, czyli trafiłaby do sądu, który w sposób wnikliwy i niezawisły oceniłby stan faktyczny.
Zachęcamy do obejrzenia materiału.