Mandat za niewydanie paragonu – komentarz dla programu INTERWENCJA w telewizji POLSAT
W programie INTERWENCJA w telewizji POLSAT wyemitowanym w dniu 6 września 2023 r. Łukasz Walasik przedstawił swój komentarz do sprawy, w której organ podatkowy ukarał mandatem sprzedawczynię lodów za niewydanie paragonu klientowi.
Z nagrania monitoringu w punkcie gastronomicznym wynika, że sprzedawczyni wydrukowała klientowi paragon i położyła go na ladzie. Dla skarbówki nie było to jednak wystarczające. Sprzedawczyni otrzymała mandat na kwotę aż 3.000 zł, który przyjęła.
Łukasz Walasik wyjaśnił, że przepisy prawa nie definiują co to dokładnie znaczy „wydać”. W jego ocenie ekspedientka zachowała się prawidłowo i wydała paragon. Potwierdza to orzecznictwo sądów administracyjnych. Przykładowo Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 29 sierpnia 2019 r., I FSK 734/17, LEX nr 2724673 stwierdził, że wystarczające jest w tym zakresie samo zaoferowanie kupującemu odbioru wydrukowanego dokumentu fiskalnego. Skoro kupujący nie ma obowiązku odebrać paragonu, to sprzedający nie ma możliwości wymóc na nim odebrania go.
Dodatkowo w przedmiotowej sprawie pracodawca i jednocześnie właściciel lodziarni złożył odwołanie, jednak nie zostało ono uwzględnione.
W tym zakresie Łukasz Walasik wskazał, że odwołanie (a dokładnie wniosek o uchylenie) powinien złożyć sprawca, czyli sprzedawczyni w terminie 7 dni, a nie pracodawca. Co do zasady bowiem mandat przyjęty to mandat prawomocny. Gdyby sprzedawczyni nie przyjęła mandatu, sprawa zostałaby rozpoznana na zasadach ogólnych, czyli trafiłaby do sądu, który w sposób wnikliwy i niezawisły oceniłby stan faktyczny.
Zachęcamy do obejrzenia materiału.